Solicitamos su permiso para obtener datos estadísticos de su navegación en esta web, en cumplimiento del Real Decreto-ley 13/2012. Si continúa navegando consideramos que acepta el uso de cookies. Acepto | Más información

Preguntes freqüents

Sobre la Llei de la Transparència

 

Qué regula la Llei de la Transparència?

La Llei de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern (LTBG) preveu quina informació han de publicar les Administracions Públiques per a coneixement dels ciutadans, com poden demanar els ciutadans informació a les Administracions i quines són les regles de Bon Govern que han de respectar els responsables públics.

Qué entitats están obligades a proporcionar informació?

Totes les Administracions Públiques, entitats del sector públic, órgans constitucionals (inclosa la Casa de Sa Majestat el Rei) i els seus equivalents a nivell autonòmic, així com Fundacions del Sector Públic, Associacions constituïdes per Administracions Públiques o Societats Mercantiles amb participació pública majoritària, estan obligades a complir la Llei de Transparència. Es a dir, deuen publicar la informació  que la Llei menciona i, a més, respondre a les sol.licituds d'informació que presenten els ciutadans.

Deuran també publicar la informació prevista en la Llei entitats privades como els partits polítics, sindicats, organitzacions sindicals i altres entitats que perceben ajudes públiques.

Què és el Portal de la Transparència de l'Ajuntament de Massanassa?

És la plataforma per la qual es podrà accedir a la informació de l'Ajuntament de Massanassa. També contindrà la informació que els ciutadans sol.liciten amb major freqüència en exercici del dret d'accés a la informació pública.

Què conté aquest Portal?

El Portal, d'acord amb el disposat per la Llei 19/2013, de 9 de decembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, té com a objecte ampliar i reforçar la transparència de l'activitat pública, regular i garantir el dret d'accés a la informació relativa a aquella activitat i establir les obligacions de bon govern que deuen complir els responsables públics.

 

Sobre la Publicitat Activa

 

Què és la Publicitat Activa?

És una informació agrupada en les categories definides en la llei, que les administracions públiques hauran de publicar de forma periòdica i actualitzada per a garantir la transparència de la seua activitat.

En este Portal de la Transparència de l'Ajuntament de Massanassa es facilita l'accés dels ciutadans a tota la informació institucional, organitzativa, de planificació, de rellevància jurídica, econòmica, pressupostària i estadística prevista en la Llei.

Què informació es publica al Portal?

La Llei regula la publicació de les següents categories d'informació en el que es coneix com a Publicitat Activa:

Informació organitzativa

  • Funcions que es desenvolupen als organismes
  • Normativa d'aplicació
  • Estructura: organigrama amb identificació dels responsables de les unitates, el seu perfil i trajectoria profesional
  • Plans i programes anuals, objectius, grau de cumpliment i resultats

Informació de relevància jurídica

  • Normativa en vigor.
  • Memòries i Informes inclosos en els expedients d'elaboració de textos normatius.
  • Documents que deuen ser sotmesos a informació pública

Informació de contingut econòmic

  • Contractes
  • Convenis i encomandes de gestió
  • Retribucions d'alts càrrecs
  • Subvencions i ajudes públiques
  • Pressupostos
  • Comptes anuals. Informes d'auditoria de comptes i de fiscalització
  • Resolucions de la Oficina de Conflicte d'Interessos que afecten a empleats públics i alts càrrecs
  • Informació estadística de grau de compliment dels serveis públics
  • Bens inmobles de propietat estatal

Existeix alguna restricció a la publicació de la informació?

En efecte. Pot ser que la informació no puga publicar-se perquè afecta a qüestions sensibles com la protecció de dades personals. En aquests casos, haurà de comprovar-se si, veritablement, la publicació afecta als límits que la Llei preveu o si aquests poden eliminar-se del document que es publique.

Què ocorre si no trobe informació en el Portal?

En principi, la informació més rellevant per al ciutadà i de freqüent accés estarà disponible en el Portal de manera accessible, reutilitzable i *interoperable. Si l'interessat necessita més informació o necessita més detall, llavors, es podrà accedir al servei de sol·licitud d'informació pública que és un dret regulat per la llei de transparència i bon govern. Aquest servei es troba disponible en el Portal.

Què ocorre si no trobe compleix amb les obligacions de transparència i no es publica la informació?

El Consell de Transparència i Bon Govern vetlarà pel compliment de les disposicions de la Llei i l'incompliment podrà donar lloc a procediments disciplinaris. 

 

Sobre el Dret d'Accés a la informació

 

Què és el dret d'accés a la informació pública?

És el dret d'accés a accedir a informació pública en els termes previstos en la Constitució article 105.b), entenent-se com a informació pública els continguts o documents, qualsevol que siga el seu suport o format, que obren en poder de l'administració i que hagen sigut elaborats o adquirits en l'exercici de les seues funcions.

Es pot demanar qualsevol informació?

El dret d'accés a la informació està subjecte a certs límits que tenen com a objectiu protegir altres béns jurídics que poden quedar desprotegits si es dóna la informació. És a dir, els límits existeixen per a protegir informació que no ha de ser pública perquè, si ho anava, podria danyar a una persona o a l'interès públic.

Aquests límits estan taxats en la Llei i són els següents:

  • La seguretat nacional
  • La defensa
  • Les relacions exteriors
  • La seguretat pública
  • La prevenció, recerca i sanció dels il·lícits penals, administratius o disciplinaris
  • La igualtat de les parts en els processos judicials i la tutela judicial efectiva
  • Les funcions administratives de vigilància, inspecció i control
  • Els interessos econòmics i comercials
  • La política econòmica i monetària
  • El secret professional i la propietat intel·lectual i industrial
  • La garantia de la confidencialitat o el secret requerit en processos de presa de decisió
  • La protecció del medi ambient.

Com s'apliquen els límits?

L'òrgan al que se li sol·licita una informació la publicació de la qual considera que pot perjudicar a algun dels límits haurà de valorar si, efectivament, es produeix un dany si es proveeix aqueixa informació.

Per què existeix protecció de dades personals?

Si la informació sol·licitada continguera dades especialment protegides, l'accés únicament es podrà autoritzar en cas que es comptara amb el consentiment exprés i per escrit de l'afectat

Què és l'accés parcial?

En els casos en els quals se sol·licite informació en la qual parteix de la mateixa estiga sotmesa a alguna causa de límit del dret, s'admetrà parcialment la sol·licitud i s'indicarà al sol·licitant la informació que ha sigut omesa.

Què pot fer un ciutadà al que se li denega informació?

Pot presentar una reclamació davant el Consell de Transparència i Bon Govern, òrgan independent encarregat de vetlar pel correcte compliment de les disposicions de la Llei.

 

Sobre el Consell de Transparència i Bon Govern

 

Què és el Consell de la Transparència i Bon Govern?

El Consell de Transparència es troba regulat en el títol IV de la Llei 2/2015, de 2 abril, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana.

És l'òrgan que s'encarrega de garantir la transparència dins de l'àmbit de la Comunitat Valenciana, actuant per a això amb plena independència funcional en el compliment dels seus fins. Els seus objectius principals són:

- Garantir els drets d'accés de la ciutadania a la informació pública.

- Vetlar pel compliment de les obligacions de publicitat activa. 

- Garantir i promoure l'observança de les disposicions de bon govern.

Si has formulat una sol·licitud d'accés a la informació pública i t'han denegat el dit accés, o la resolució no satisfà els teus interessos pots interposar una reclamació davant del Consell de Transparència

És el Consell responsable del Portal de la Transparència?

No. El consell té personalitat jurídica pròpia i plena capacitat per a obrar. Actua amb autonomia i plena independència en el compliment de les seues finalitats.